Õli on Teie auto mootori seisukohast elulise tähtsusega. Ilma selleta sõiduk lihtsalt ei tööta. Mootoriõli kaitseb auto mootorit määrides erinevaid osi, mis omakorda alandab temperatuuri ja hõõrdumist; mootori komponentide kaks suurimat vaenlast. Kuna õli laguneb ja saastub tavapärase kasutamise tõttu, on oluline järgida autotootja soovitusi, mis puudutavad õlivahetuse intervalle. Samuti tuleb selle vahetamisel kasutada õiget tüüpi õli. Aga mis juhtub siis, kui panete autosse vale õli? Mootoriõli klassifikatsioonid Ameerika Ühendriikides reguleerib sõiduautodes kasutatavate õlitüüpide omadusi American Petroleum Institute (API). Aja jooksul on nõuded mootoriõlile muutunud. Vanemate sõidukite (näiteks 1920., 1950., 1970. aastatest) jaoks mõeldud mootoriõli koostis erineb sellest, mida kasutatakse tänapäevastes autodes. Seetõttu on olemas erinevad mootoriõli klassifikatsioonid ja neid lisandub tõenäoliselt ka tulevikus. Bensiinimootorid Praegune standard tänapäevaste bensiinimootoriga autode jaoks on “SN PLUS”, mis võeti kasutusele 2018. aastal. Uute autode puhul (2019 ja uuemad – olenevalt sellest, millal Te seda artiklit loete) peaksite veenduma, et ostetud mootoriõlil on konkreetne märge kõikidel pudelitel (vt allpool toodud näiteid). Vanemate autode (2018 ja vanemad) puhul on võimalik kasutada nii mootoriõli klassifikatsiooniga „SN PLUS” kui ka vanemaid versioone, olenevalt sellest, millal auto on ehitatud. Need versioonid on väljatoodud allpool tabelis. Kategooria Mudeli aasta Staatus SN PLUS Kasutage tänapäevastes autodes ja vanemates bensiinimootorites. Kehtiv SN Kasutage bensiinimootorites, mis on ehitatud 2018. a või varem. Kehtiv SM Kasutage bensiinimootorites, mis on ehitatud 2011. a või varem. Kehtiv SL Kasutage bensiinimootorites, mis on ehitatud 2004. a või varem. Kehtiv SJ Kasutage bensiinimootorites, mis on ehitatud 2001. a või varem. Kehtiv SH Ärge kasutage pärast 1996. a ehitatud autodes. Aegunud SG Ärge kasutage pärast 1993. a ehitatud autodes. Aegunud SF Ärge kasutage pärast 1988. a ehitatud autodes. Aegunud SE Ärge kasutage pärast 1979. a ehitatud autodes. Aegunud SD Ärge kasutage pärast 1971. a ehitatud autodes. Aegunud SC Ärge kasutage pärast 1967. a ehitatud autodes. Aegunud SB Ärge kasutage pärast 1951. a ehitatud autodes. Aegunud SA Ärge kasutage pärast 1930. a ehitatud autodes. Aegunud Seetõttu peab kogu õli, mida Te praegu ostate, olema võrdväärne või parem kui varasemad standardid, nagu SG, SF, SJ, SL ja SM. Kontrollige sõiduki käsiraamatut, et leida oma autole õige õli ja valige sobiv klassifikatsiooni, mis langeb kokku konkreetse sõiduki mootoriga. Ärge vaadake õlide valimisel lihtsalt kaubamärgi nime. Omaniku käsiraamat peaks sisaldama soovitusi õige õli valimiseks, sealhulgas märkeid nagu „vastab API standardile SN”. Diiselmootorid Diiselmootoriga sõidukitel on oma mootoriõli klassifikatsioonid. Erinevad tüübid on väga segadust tekitavad, kuid American Petroleum Institute seletab need lahti. Niikaua kuni järgite soovitusi, mis on kirjas sõiduki kasutusjuhendis, on kõik korras. Õli viskoossus. Mootoriõli peab töötama erinevatel temperatuuri- ja rõhutingimustel. Näiteks peavad sõidukid talvel taluma väga külma ilma ja suvel väga kuuma ilma. Õli voolab kergemini kõrgemal temperatuuril ja vaevalisemalt madalal temperatuuril. Lisaks, kui juhtute pukseerima rasket koormust, peab õli veelgi rohkem tööd tegema. Selle voolavust erinevatel tingimustel nimetatakse viskoossuseks. Nende standardite numbrilised koodid on määratletud SAE (Automotive Engineers Society) poolt. Mootoriõli viskoossuse näideteks on: 5W-20, 10W-30 ja 20W-50. Madal temperatuur. Esimene number õli viskoossuses, millele järgneb täht “W”, näitab õli paksust madalatel temperatuuridel. W tähistab talve. Mida väiksem number, seda vedelam on õli. Kuna vedelam õli voolab madalatel temperatuuridel paremini kui paksem õli, oleks 5W-20 külma talve korral palju parem kui näiteks 20W-50. Kõrge temperatuur. Teine number õli viskoossuses näitab õli paksust normaalsel töötemperatuuril. Mida suurem number, seda paksem on õli. Paksem õli kaitseb mootori osi rasketel töötingimustel paremini kui vedelam õli. Näiteks, lõõskava suvepäikese käes kaitseb mootoriõli viskoossusega 20W-50 mootorit paremini kui 5w-20. Loomulikult peaksite alati järgima tootja soovitust selle kohta, millise viskoossusega õli peaksite konkreetses sõidukis kasutama. Nüüd, kui Teil peaks olema korralik arusaam mootoriõli põhitõdedest, toome näiteid sümptomites, mis ilmnevad siis, kui panete autosse kogemata vale õli. Vale mootoriõli sümptomid # 1 – Külma ilmaga on autot raske käivitada Siis, kui õli viskoossus on liiga kõrge (õli on liiga paks), ei pruugi auto väga külmades tingimustes tööle hakata. Sellisel juhul on õli liiga paks, et kõiki liikuvaid osi korralikult määrida, mis põhjustab liigse vastupanu käivitamisel. # 2 – Õlileke Kui kasutate sünteetilist õli vanemas või suure läbisõiduga autos, võite märgata väikeste õlilekete tekkimist, mida ei oleks tavalise mootoriõli puhul juhtunud. See on lihtsalt tingitud erinevast voolavusest, sest sünteetiliste õlide omadused on tavapärastest õlidest erinevad. See võimaldab õlil välja voolata palju väiksematest pragudest. Taolises olukorras ei pruugi sünteetilise variandi kasutamine põhjustada mingit kahju, kuigi võite täheldada õli garaaži põrandal või põlemise lõhna sõidu ajal. Kuna õli lekib aeglaselt, peate erilist tähelepanu pöörama sõiduki õlitasemele ja vajadusel paagi uuesti täitma. Järgmise õlivahetuse ajal on soovitatav üle minna tavalise õli peale. Mõne sõiduki jaoks sünteetilised õlid lihtsalt ei sobi. # 3 – Põleva õli lõhn Kui mootoriõli kuumviskoossus ei ole piisavalt kõrge, võib õli äärmuslikes (kuumades) tingimustes hakata lagunema, mis tähendab seda, et mootori komponendid ei ole korralikult määritud. Selle tulemuseks on õli põletamine. Aja jooksul võib see põhjustada mootori pöördumatuid kahjustust metallosade liigse hõõrdumise tõttu. Lisaks, nagu eelpool mainitud, võib õli põlemise lõhn tekkida ka sünteetilise õli kasutamise tõttu. # 4 – Suur kütusekulu Kui kasutate mootoriõli, mis on konkreetsete tingimuste jaoks liiga paks, suureneb tõenäoliselt ka kütusekulu. Seda seetõttu, et paksem õli muudab liikuvate osade, näiteks kolvide, töö vaevalisemaks. Sõiduki mootor on küll kaitstud, kuid samas peate bensiinijaama külastama palju tihedamini. Pisut vedelama õli kasutamine (näiteks: 20w-50 kuni 10w-30) peaks olukorda parandama. # 5 – Mootori “tiksumine” külma ilmaga Kui kasutate liiga vedelat õli, võite kuulda, et mootorist kostub tiksumist meenutavat müra. Tavaliselt on see kõige valjem kohe pärast mootori käivitamist ning hakkab sõidu käigus järk-järgult vähenema. Selle põhjuseks on asjaolu, et mootoriõli vale kaal võib muuta mootori komponentide katmise ja määrimise keeruliseks. See, mida kuulete, on metallist komponentide, näiteks klappide ja klapitõstjate omavaheline kokkupuutumine. Ajutine üleminek teistsuguse viskoossusega õlile võib probleemi lahendada. Sünteetilise õli segamine tavalise mootoriõliga Kui lisate sünteetilisele õlile kogemata tavalist õli (või vastupidi), pole Teil vaja millegi pärast muretseda. Ainus põhjus, miks seda ei soovitata teha, on see, et sünteetiline mootoriõli on kallis ja neid kahte tüüpi segades ei saa Te sünteetilistest omadustest kasu, kuna tavaline õli segab selle toimimist. Järgmise õlivahetuse ajal peate otsustama, millist õli eelistate. Ärge neid omavahel segage. Erineva kaaluga õlide segamine Kas peaksite muretsema, kui lisate kogemata paksemat õli (nt 20w-50) vedelamale õlile (nt 10w-30), mis on juba mootoris? Enamikul juhtudel on kõik hästi. Tavaliselt on tulemuseks lihtsalt vahepealse viskoossusega õli. Lihtsalt pidage silmas, et õli viskoossus ei erineks märgatavalt autotootja poolt soovitatud parameetritest. Erineva kaubamärgiga õlide segamine Kuigi erinevate kaubamärkide (näiteks: Valvoline, Castrol, Mobil 1, Amsoil jne) segamine ei ole soovitatav, ei põhjusta see mootori kahjustumist. Sellest olulisem on sarnase viskoossusega õlide kasutamine. Kuna erinevad mootoriõli margid sisaldavad erinevaid lisandeid, siis võite nullida konkreetse lisaaine eelised, kui lahjendate seda kaubamärgiga, millel on teistsugune koostis. See ei ole suur probleem, kuid järgmise õlivahetuse käigus jääge kindlaks ühele kaubamärgile. Võimalike probleemide vältimiseks Juhul, kui olete endiselt segaduses ning ei tea, millise viskoossuse või kaaluga õli peaksite kasutama, lugege sõiduki käsiraamatut. Konkreetse sõiduki tootja oskab kõige paremini välja selgitada, millist õli on vaja kasutada. Juhul, kui elate äärmiselt kuumas või külmas kliimas, peate võib-olla kasutama veidi paksemat või vedelamat õli, kuid enamus autoomanikke peaksid järgima tootja soovitusi.
_________________ CHRYSLER GV Executive LX 3.3L - 2005 HONDA CR-V Hybrid - 2019 ---------------------------------------- www.oritra.ee - ventilaatorid,filtrid
|