Olen nõukaajal olnud peaaegu 10 aastat taksojuht, Tallinna Taksopargis nimelt. Meie neli aastat vanad autod olid tavaliselt juba 400 000 kuni 500 000 km maha sõitnud. Kuna nad olid pidevalt meie valvsa pilgu ja hoole all, olid masinad siiski täiesti korras, puhtad, mõnel küll juba mitmes mootor peal, aga polnud hullu. Kord, mingil põhjusel, kui ei saanud oma autoga välja minna, pidin võtma võõra auto. Auto oli Taksopargi mõistes ''uus'', mingit 60 000 km sõitnud, juba see ümmarguste kelladega Volga. Pilt oli kohutav, kõik küljed ära paugutatud, seda tegid pesulasse sissesõidul olevad rullid, mis olid uste küljes ja uksed ''sõideti'' autoga lahti. Kui vaikselt sõita, siis ei juhtunud midagi. Selle autoga oli nende rullide vahel kogu aeg läbi kihutatud, muidu selliseks külgi EI saa. Seest auto haises kui peldik, koni ja tuhahunnik oli esiistmete vahel, klaasid rokased, ilge oli! Aga taksomeeter oli varastamiseks ''kohandatud'' spetsialisti poolt, igavene huvitav vigur oli. Selgus, et auto oli JALGPALLURITEST paarimeeste oma ja jalgpallurid said alalõpmata uusi autosid. Igatahes, ma tahan öelda, et kui anda auto lolli inimese kätte, siis teeb ta sellest ka 50 000 km- ga vanaraua, teise käes aga kestab sama auto sadu tuhandeid ja ON paremas korras. Mul oli rekka, **Skoda**, vene ajal ikka ''väljamaa'' masin, üle 700 000 km läbisõiduga, sai Tšetšeenias käidud, mujal ka, no oli korras ja ühes tükis. Venemaal kirjutati pori sisse küljele ''škoda kak Mersedes'', jumalast sile auto, triibuline ja värviline oli ka veel. 81. aastal oli selline värvimine venes ennekuulmatu! Nagu ka talvel autos pesuväel ja linade vahel magamine, ka ei söönud ma barankasid, vaid tegin gaasipliidil sooja söögi ja kohvi. Eesti autod olid ikka teab kui kõrgel tasemel võrreldes palju uuemate kas siis KAMAZ-ide või uute LIAZ-idega (šKODA uuem mudel) mis venemaal vene poiste käes vurasid. Ka ei olnud me ise kui tuukrid õlistes vatijopedes. Aga see selleks, resümee on ikkagi see, et see läbisõit ja spidomeetrinäit (mis pole kattuvad mõisted, nagu teame) polegi mingid adekvaatsed näitajad. Tooge mulle tuliuus auto JA MA TAPAN ta poole tunniga, läbisõit- noh 40 km. Kõik tapan ära, kasti, mootori, pidurid, kõige viimasena lasen puusse ajud ja muu elektroonika. Nigu nalja! Vot siis läbisõitu. Muuseas ühes esinduses räägiti, kuidas rikkurtibi ostis neliveo ja tõi selle paari nädala pärast tagasi kuna auto ÜLDSE ÜLE 100 KM/H EI LIIGU! Ei liikunud jah, manuaalselt oli aeglusti ja difrilukk peal! Seega- tibi uhas maanteel pidevalt ca 5000 pööret saba all ja nii ikka ilmselt oma paar tuhat km. UUS auto? ''Spidomeetri näit ja läbisõit'' tõesti äkki 2000 km. Aga differ, kast, mootor ise? Vot sedasi siis.
_________________ Iga asi tuleb omal ajal või siis natuke hiljem.
|