Tänane kuupäev Reede 29 Mär, 2024 1:20

Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi [ DST ]




Tee uus teema Vasta teemale  [ 15 postitust ] 
Autor Sõnum
PostitusPostitatud: Kolmapäev 18 Veebr, 2009 10:11 
Eemal
Kasutaja
Kasutaja avatar
1995 Jeep Grand Cherokee

Liitunud: Pühapäev 23 Sept, 2007 11:39
Postitusi: 1472
Alkomeeter ju tegelikult kujunemas tänapäeval auto lisavarustuseks. Ja kindlasti peaks see olema iga auto kindalaekas või omaniku kodus. Paneks siia siis oma kogemused selliste aparaatidega. Keda aidanud, keda petnud.
Lisaks ka artikkel neist aparaatidest:

Alkomeetrid on tänases Eestis muutunud peaaegu laiatarbekaubaks, olles kasutusel juba igal kümnendal autojuhil.

Tehnikamaailmas on alkomeetritest ka varem juttu olnud (vt 5/2005). Vahepeal on aga palju vett merre voolanud ning alkomeeter Eestis pea laiatarbekaubaks muutunud. Kuid nagu iga teisegi asjaga, liigub ka siinsel turul igasuguseid seadmeid ning ikka, kipub ka alkomeetri puhul kehtima põhimõte, et kui soovitakse osta odavat ja kvaliteetset kaupa, tuleb rehkendada vähemalt kahekordse kuluga. Miks see nii on? Sest odav ei pruugi olla kvaliteetne.
Mida tasuks silmas pidada, kui ollakse jõudnud järeldusele, et parem kui riskida mõnel suvisel grillipeol joodud klaasi veini või õlle järel politseiuudistesse sattumisega, on omada isiklikku kontrollivahendit? Praegu on nii, et kvaliteetsed kontrollseadmed jäävad hinnavahemikku 850–5000 krooni ning nende hulgast peaks küll igaüks enda soovidele vastava seadme leidma.

Seadmeid on erinevaid
Kuigi ka autode hinnaskaala on üsnagi lai ja soodsaima ning kalleima sõiduriista hinnavahe on mitmekümnekordne, võib autode puhul siiski üsna kindlalt väita, et nii odavama kui kallima otsa mudelid suudavad ikka omaniku punktist A punkti B sõidutada (kui mugavalt ja kiiresti, on iseküsimus).
Alkomeetri nime kandvate toodete puhul asi kahjuks nii lihtne pole ja tõenäosus, et odavaimad (Eesti näitel suurusjärgus 300–700 krooni) tooted kas kohe või mõnekuise kasutuse järel kõike muud kui tõepärast seisu näitavad, on peaaegu 100%.
Põhjuseks on odavates seadmetes kasutatav odavaim võimalik andur (kutsutakse MEMS-sensor, SnO2, kuumtraatandur jne) ja odav elektroonika ning kalibreerimisinfo uuendamist mittevõimaldav programm. Küll aga on nendel odavatel vidinatel tihtilugu küljes ka näiteks kell, termomeeter või taskulamp. Eks need funktsioonid jää siis nii-öelda lohutusauhinnaks, kui odav seadeldis põhifunktsiooni enam ei täida!
Kallimatel aparaatidel on reeglina huulik, kuid 1000 krooni ümber maksvad seadmed on ilma huulikuta ning need eeldavad vastutustundlikku ehk siis kasutusjuhendijärgset puhumist. Jah, on ka veel odavamaid, kuid… nende puhul oleks mõistlik kohe ka trahviraha koguma hakata!
Kõik erialaliidu (MTÜ Eesti Alkomeetrite Müüjate Liit) tunnustust omavad seadmed suudavad kindlaks teha kas siis tahtliku või tahtmatu alkomeetri petmise ja aitavad vältida autorooli istumist hetkel, mil juhi promill (veres) või mg/l (õhus) seda veel teps mitte ei luba.

Hea seade vajab hooldust
Kallimad ja kvaliteetsemad alkomeetrid on kõik hooldatavad ning neid tuleb täpse töö ja pika eluea nimel regulaarselt asjatundjal lasta hooldada. Asi on selles, et aja möödudes alkomeetri elektrooniline nina ehk andur saastub ja oksüdeerub ning see mõjutab mõõtetulemit. Odavamatel seadmetel kipub tundlikus üldse kaduma, kallimad mudelid hakkavad näitama kõrgemat näitu.
Kallimatel seadmetel kasutatav oksiidpooljuhtandur koosneb lihtsustatult kahest osast: testõhku ca +350°C-ni kuumutavast plaadist ja selle kohal asuvast spetsiaalse kattega oksiidmõõtekihist, mille takistust aurustunud (ikkagi +350°C!) alkohol muudab. Mida suurem on alkoholi osakaal testitavas õhus, seda suurem on ka testkihil elektritakistuse muutus, mille täpse suuruse põhjal arvutab alkomeeter ka õige joobesuuruse.
Odavamatel „nuusutajatel” on mõõtevahemik ahtake (tavaliselt kuni 2 promilli) ja näit kipub ajapikku vähenema. Kvaliteetsematel oksiidpooljuhtanduritel (nendega ollakse jõutud juba V põlvkonnani) on anduri poolt kontrollplokile edastatav mõõtevahemik oluliselt suurem (enamasti 4 promilli). Aja ning õhu koosmõjul oksiidmõõtekihi oksüdeerumise tulemusena hakkab seade lõpuks ebaõiget (kvaliteetseadmetel reeglina kõrgemat) tulemit näitama. Kalibreerimise käigus näidatakse kvaliteetalkomeetritele (leludel see võimalus reeglina puudub) kindlad joobeetalonpunktid, korrigeerides seeläbi oksüdatsioonist tekkinud viga ning pannes seade jälle õiget tulemust näitama.
Kui hooldus jätta tegemata, on seega tõenäosus, et 8–12 kuu pärast hakkab joobemõõtur tegelikust oluliselt suuremaid numbreid näitama, suur. Mida rohkem on konkreetsel mudelil kalibreeritavaid joobeetalonpunkte, seda täpsem on mõõtmise tulemus.

Kuidas kalibreeritakse?
Kalibreerimiseks on kasutusel kaks tehnoloogiat: wet gas, ehk nn märja gaasi tehnoloogia, ja dry gas, ehk siis kuivgaasi abil.
Kuivgaasiballoonid sisaldavad endas tehases kokku segatud konkreetsele joobesuurusele vastava kontsentratsiooniga õhu ja alkoholi segu, milledega saab üsna edukalt kontrollida elektrokeemilise anduriga seadmeid. Kuna aga balloonist välja tulev õhk on kuiv ja oksiidpooljuhtanduris kõrgel temperatuuril nõutavat aurustumist ei toimu, siis oksiidpooljuhtseadmed kuivale gaasile ei reageeri.
Universaalsem meetod on nn märja gaasi simulaatorite kasutamine, kus alkoholi ja destilleeritud vee ülitäpsest segust juhitakse kindlalt kontrollitud temperatuuril läbi õige rõhu all õhk, tekitades lõpuks inimese hingeõhule (mis samuti vägagi niiske) vastava testgaasi. See meetod on oma olemuselt hinnalise laborsisseaseade tõttu oluliselt kallim, kuid see-eest väga täpne.
Kuna imiteeritakse ka inimese hingeõhu niiskust ja temperatuuri, on just see kalibreerimismeetod ametlikult eelistatud enamiku alkomeetrite tootjate ning ka kõigi erialaühingute poolt maailmas. Olemas on ka mobiilsed märja gaasi simulaatorid, mis on praegu Eestis juba kasutusel.

Uus tehnoloogia tulekul
Õnneks on teaduse ja tehnika arenguga muutunud soodsamaks ja seeläbi kättesaadavamaks ka elektrokeemilise anduriga alkomeetrid (hinnaklass algab uue tehnoloogia puhul ca 4000 kroonist, vanemate mudelite hind jäi 8-15 tuhande krooni kanti). Nende tööpõhimõte on oksiidpooljuhtanduritega riistadest erinev – kui esimestes muutub takistus, siis teistes (kutsutakse ka fuel-cell anduriteks) tekib kokkupuutel alkoholiga elektrivool. Kuna aga neis andurites on üheks oluliseks koostisosaks plaatina, siis jäävad nad oma olemuselt ikkagi pooljuhtidest oluliselt kallimaks.
Kuna alkomeetrit ei saa hoida õhutühjas ruumis, siis paratamatult satub sinna aeg-ajalt tolmu ja võib toimuda alkomeetri saastumine. Selle vältimiseks on soovitatav ka inimesel, kes seadet harva kasutab, siiski kord nädala-paari jooksul oma alkomeeter sisse lülitada ning sinna korra puhuda. Piltlikult öeldes puhute nii oma seadme puhtaks ning samas toimub ka tööks ettevalmistamise käigus tavapärane puhastus.
Vahel võib aja jooksul alkomeetri andurisse kogunenud tolm või niiskus ka mõjutada esmast mõõtetulemit (kui seade pole mõnda aega kasutusel olnud). Seepärast on tark tegu seade enne õiget mõõtmist korra n-ö läbi puhuda näidule tähelepanu pööramata.
Neile, kes kasutavad ilma huulikuta alkomeetrit, tuleb kindlasti soovitada mitte puhuda alkomeetrisse kogu jõust. Huulikuga (st ka politsei-) alkomeetritel on andur kaitstud ning puhuja ei saa seda otseselt puhumistugevusega mõjutada, avatud anduri korral võib aga liiga tugev puhumine andurit liigselt jahutada ja seetõttu põhjustada veidi väiksema tulemi. Parajaks puhumistugevuseks on vilistamisele sarnane.

_________________
EV põhiseadus: § 45. Igaühel on õigus vabalt levitada ideid, arvamusi, veendumusi ja muud informatsiooni sõnas, trükis, pildis või muul viisil


Tagasi üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Kolmapäev 18 Veebr, 2009 10:14 
Eemal
Kasutaja
Kasutaja avatar
1995 Jeep Grand Cherokee

Liitunud: Pühapäev 23 Sept, 2007 11:39
Postitusi: 1472
Ise kasutan mudelit CA 2000. Kuna tegu juba natuke vananenud isendiga, on täpsus natuke kaheldav. Kuid üldjoontes ikkagi näitab ära, kas tasub rooli istuda, või mitte.

_________________
EV põhiseadus: § 45. Igaühel on õigus vabalt levitada ideid, arvamusi, veendumusi ja muud informatsiooni sõnas, trükis, pildis või muul viisil


Tagasi üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Kolmapäev 18 Veebr, 2009 10:54 
Eemal
Kasutaja
Kasutaja avatar
2001 Chrysler Grand Voyager

Liitunud: Reede 17 Nov, 2006 8:32
Postitusi: 704
Asukoht: Saue
Mobiil: 5162495
Mina kasutan vajadusel Alcoscan®6000+ ja peaks ütlema ,et tegu väga ok aparaadiga.Ainult kalibreerida tuleb õigel ajal.Viimane kord läks vähe pikale ja tulemuseks oli uus andur 600 eeku. :)

_________________
Life is a bitch and then you die.....


Tagasi üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Kolmapäev 18 Veebr, 2009 11:52 
Eemal
CHR Club
CHR Club
Kasutaja avatar
2002 Chrysler Town&Country

Liitunud: Kolmapäev 18 Apr, 2007 19:03
Postitusi: 336
Asukoht: Elva linn
Mobiil: 5071505
Ei kasuta üldse, kuna ei võta alkoholi, kui pean sõitma. Kogu ooper...!

_________________
Kõigi maade Chryslerimehed ja -naised, ühinege !


Tagasi üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Kolmapäev 18 Veebr, 2009 11:53 
Eemal
Klubi juhatus
Klubi juhatus
Kasutaja avatar
2001 Chrysler Sebring

Liitunud: Teisipäev 09 Mär, 1971 8:00
Postitusi: 2510
Minul on aastaid nn. "rahvaalkomeeter" ALCOSCAN A2500
Näitab päris täpselt, tingimusel et teada õigel ajal kalibreerida. Vastasel juhul on pidev joove 4 promilli :pidu:
Nagu kalla kirjutas tähendab laiskus reeglina kahekordset arvet hooldamisel.
Täpsust olen võrrelnud alkomeetrite kõrgema klassi esindajaga (MARK V) ja tulemus on ok.


Tagasi üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Kolmapäev 18 Veebr, 2009 13:31 
Eemal
Kasutaja
1995 Chrysler Stratus

Liitunud: Esmaspäev 20 Nov, 2006 0:38
Postitusi: 325
Mobiil: 5044947
ma kasutan ka alkoscan 2500 aga vahest kahtlen kül kas see näitab ikka õieti kui näitab 0 promilli siis ise tunnen et see nii ei ole kuigi käisin just kalibleerimas seda


Tagasi üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Kolmapäev 18 Veebr, 2009 21:25 
Eemal
Kasutaja

Liitunud: Teisipäev 29 Juul, 2008 21:10
Postitusi: 606
Asukoht: Ida-Virumaa
Mulle pole seda ka vaja, kuna ei võta isegi siis kui ei pea sõitma. Samas on tulnud mõte, et telefonidele topitakse peale igasuguseid tehnilisi liialdusi. Võiks parem alkomeetri lisada. Usun, et see läheks kaubaks küll.

_________________
Polegi nii rumal kui pealt paistab.


Tagasi üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Kolmapäev 18 Veebr, 2009 23:05 
Eemal
Kasutaja
Kasutaja avatar

Liitunud: Teisipäev 06 Juun, 2006 18:26
Postitusi: 367
Asukoht: Pärnu
Tungraud kirjutas:
Mulle pole seda ka vaja, kuna ei võta isegi siis kui ei pea sõitma. Samas on tulnud mõte, et telefonidele topitakse peale igasuguseid tehnilisi liialdusi. Võiks parem alkomeetri lisada. Usun, et see läheks kaubaks küll.

Ja kui öösel joonud peaga helistada tahad siis valib automaatselt naise numbri ja ütleb sinna sinu promilli. :D

_________________
Selge mõistuse esimeseks eelduseks on enamike arvamusega mittenõustmine. Oscar Wilde


Tagasi üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Kolmapäev 18 Veebr, 2009 23:08 
Eemal
Kasutaja

Liitunud: Reede 20 Okt, 2006 14:26
Postitusi: 212
Asukoht: Pärnumaa
:D

_________________
Juhm olla on tunduvalt kergem...


Tagasi üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Neljapäev 19 Veebr, 2009 1:21 
Eemal
Kasutaja
Kasutaja avatar
1995 Jeep Grand Cherokee

Liitunud: Pühapäev 23 Sept, 2007 11:39
Postitusi: 1472
See, et mul alkomeeter autos, ei tähenda, et olen joodik. Ma ka ei joo, kui sõidan. Kuid kuna sõidan iga päev..siis vahel tuleb ka võtta. Seega väldiks ebameeldivat hommu'ikut ja selline abivahend peaks ikka autos olema. Nagu aru sain-pole ma ainuke. Ja see ju moraal..püksis riista kandes pole me ju vägistajad. Mr Green
Elu on lihtsalt selline, et parem karta, kui kahetseda. Ja seega poleks paha teada...milline alkomeeter välistab ebameeldivuse...ja tarbija kogemus on peamine hinnang.

_________________
EV põhiseadus: § 45. Igaühel on õigus vabalt levitada ideid, arvamusi, veendumusi ja muud informatsiooni sõnas, trükis, pildis või muul viisil


Tagasi üles
 Profiil  
 
PostitusPostitatud: Neljapäev 19 Veebr, 2009 17:14 
Eemal
Kasutaja
Kasutaja avatar

Liitunud: Teisipäev 06 Juun, 2006 18:26
Postitusi: 367
Asukoht: Pärnu
Kui asjast tõsisemalt siis ka minul on autos alkomeeter. Sai see kunagi Tartus peale pidu järgmisel päeval ostetud kuna mitte kuskil ei õnnestunud oma seisukorda kontrollida. Olen saanud ka ehmatuse osaliseks seoses assortiikommidega mida sõiduajal rõõmsalt sõin,tundus küll tsipa kummalise maitsega aga kuna tegu oli firma logodes karbiga siis sisu kohta selgitus puudus. Võtsin sahtlist alkomeetri ja puhusin sinna tervelt 0,6 promilli. Poole tunni jooksul küll see kadus aga kui oleks kinni peetud oleks selgitamist päris hoolega.

_________________
Selge mõistuse esimeseks eelduseks on enamike arvamusega mittenõustmine. Oscar Wilde


Tagasi üles
 Profiil  
 
PostitusPostitatud: Neljapäev 19 Veebr, 2009 22:47 
Eemal
Kasutaja

Liitunud: Teisipäev 29 Juul, 2008 21:10
Postitusi: 606
Asukoht: Ida-Virumaa
Nagu eelpool mainisin, ei tarbi ma seda kraami üldse. Sellegi poolest on mul plaanis soetada alkomeeter autosse. Teinekord võib vaja minna. Tegelikult ei mõista ma kedagi hukka selle eest, et ta tarbib alkoholi. Ei salli vaid narkareid ja tegelasi, kes ubivad endale kvantumi nahavahele ja lähevad lolliks.

_________________
Polegi nii rumal kui pealt paistab.


Tagasi üles
 Profiil  
 
PostitusPostitatud: Reede 20 Veebr, 2009 20:58 
Eemal
Klubi juhatus
Klubi juhatus
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev 22 Dets, 2005 11:20
Postitusi: 1662
Asukoht: Harju ja Raplamaal
Luuser kirjutas:
Kui asjast tõsisemalt siis ka minul on autos alkomeeter. Sai see kunagi Tartus peale pidu järgmisel päeval ostetud kuna mitte kuskil ei õnnestunud oma seisukorda kontrollida. Olen saanud ka ehmatuse osaliseks seoses assortiikommidega mida sõiduajal rõõmsalt sõin,tundus küll tsipa kummalise maitsega aga kuna tegu oli firma logodes karbiga siis sisu kohta selgitus puudus. Võtsin sahtlist alkomeetri ja puhusin sinna tervelt 0,6 promilli. Poole tunni jooksul küll see kadus aga kui oleks kinni peetud oleks selgitamist päris hoolega.


:D oleks politseionule kommi pakkunud Mr Green

Alkomeeter autos on väga hea asi. Tänu selle riistapuule oleme Karuga nii mõnegi roolist (ja auto juurest üldse) minema kupatanud.

Minul endal on nii, et kui mingi :pidu2: siis kolmandal päeval julgen rooli minna, sõbrannad aga pidutsevad hommikuni ja varavalges kohe kettasse - neid me Karuga taltsutamegi.

Aitähh alkomeetrile.

_________________
Päikest :)


Tagasi üles
 Profiil  
 
PostitusPostitatud: Teisipäev 24 Veebr, 2009 1:17 
Eemal
CHR Club
CHR Club
Kasutaja avatar
2002 Chrysler Voyager

Liitunud: Pühapäev 19 Veebr, 2006 16:02
Postitusi: 1602
Asukoht: Tallinn, Nõmme
Mul on ka see palju kiidetud ja üles haibitud Alcoscan 6000+ aga minu oma hakkas poole aastaga täielikku jama ajama. Viisin siis kalibreerimisse sest teadliku kodanikuna olen lugenud/kuulnud ohtralt artikleid/saateid sellest kuidas "profialkomeetreid" tuleb ikka ja aina õigeaegselt Roviko Büroos (aka Alkomeetrite müüjate liit) kalibreerida lasta. Kätte saamisel kukuti seletama, et meil ikka niiske kliima ja päris esimese puhumisega ei peagi õiget näitu andma jne. :tige:
Nüüd ongi nii, et puhu umbes 10 korda järjest siis saab enamvähem usutava näidu. Üldiselt olen loobunud selle kasutamisest.


Tagasi üles
 Profiil  
 
PostitusPostitatud: Kolmapäev 25 Mär, 2009 19:56 
Eemal
Kasutaja
Kasutaja avatar
2001 Chrysler 300M

Liitunud: Teisipäev 21 Nov, 2006 12:48
Postitusi: 2246
Asukoht: Tallinn
Veel samal teemal mingi aeg tagasi...
viewtopic.php?f=2&t=1872&start=0

:pidu2:


Tagasi üles
 Profiil  
 
Näita postitusi eelmisest:  Sorteeri  
Tee uus teema Vasta teemale  [ 15 postitust ] 

Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi [ DST ]


Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 15 külalist


Sa ei saa teha uusi teemasid siin foorumis
Sa ei saa postitustele vastata siin foorumis
Sa ei saa muuta oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa kustutada oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa postitada siin foorumis manuseid

Hüppa:  
cron
POWERED_BY
Chrysler Club Estonia